Vätter Challenge 2015 – Participant 254

25 juli 2015 gick Vätter Challenge, SM i  medeldistans, i triathlon av stapeln i Jönköping. Trots regn och blåst så det var det oerhört roligt med en härlig stämning bland alla deltagande och funktionärer. Att jag, deltagare 254, dessutom kom in på 6:26 när jag siktat på 7 timmar var ju fantastiskt!!

Generalrepetition
Inför Ironman i Kalmar 15/8 2015 så ville jag testa min förmåga och utrustning samt känna in min upplevelse under loppet. En så enkel sak som strumpor som börjar skava efter 50 km kan verkligen förstöra ett helt lopp! Frågor som skulle besvaras: Vad fungerade bra och vad skulle jag kunna göra bättre nästa gång? Hur mådde jag fysiskt och mentalt?

Fredag – Dagen innan tävling
På fredag eftermiddag anlände jag till Jönköping för att checka in på hotellet och för att träffa Victoria, Lisa, Thomas och alla andra som jag lärt känna genom dels Tomtetåget och dels på Trifits triathlonläger på Mallorca i april. Kändes lite som att komma hem.

Vi hann titta på sprinten och Alex från Mallorcalägret körde på bra. Hann heja på honom vid växlingarna och vid målrakan. Dagen efter så var det han som skulle peppa mig uppför backen mot Axamo på cyklingen.

Foto: Privat

Middagsdags innan race meeting med Lisa och Thomas.

Hämta nummerlapp, prata med alla härliga på plats, plocka med utrustningen, äta middag och gå på race meeting för att få all information innan tävlingen. Sen plocka lite till med cykeln och allt innan jag släckte lampan.

Check In!
Det var med spänning som jag efter frukosten tog på mig tävlingskläderna och tog jag all min utrustning från hotellet till växelzonen för att checka in min cykel. Klockan var ca 07:45. Funktionärerna kollade att det var rätt nummer på cykel, hjälmen och min nummerlapp. Sen fick jag gå till min anvisade plats och packa upp. Det var en febril aktivitet med alla deltagare som plockade med sin utrustning och la fram allt i en så tidseffektiv ordning som möjligt. Mycket skratt och glada tillrop blandat med nervositet och fokuserade blickar.

Växelzonen: Foto: Victoria Grann Hammarström.

Med regnet i luften så la jag in löpsakerna i en plastpåse med öppningen nedåt. Handduk, cykelskorna och handskarna la jag i min plastback med lock. Övriga saker gjorde inte så mycket om de blev blöta så de fick hänga på cykeln. Krister och Erin dök upp och det var super att få bolla tankar kring cykelklädseln med Krister. Cykeltröjan skulle definitivt på efter simningen kom jag fram till.

På med våtdräkten och marsch iväg till starten med hela gänget. Kändes lite pirrigt.

Med Lisa och Erin på väg till starten.

Simning
Trots att alla var så positiva så kom det jag gruvat mig mest för upp i tankarna, simningen. Sträckan är inte lång i sammanhanget, bara 1,9 km, men det kändes som flera mil mentalt. Kanske för att man ligger i vattnet, kanske för att det är så nytt för mig, vet inte. Jag hade ju klarat 2 km veckorna innan så jag visste att det här går bra om jag tar det lugnt. Började peppa mig själv i tanken och nynna på ”Just idag är jag stark”. En enkel rutin som fick mig lugnare i sinnet.

Jag la mig längst bak ut till vänsterkanten och när starten gick försvann de flesta framför mig.

Strax går startskottet. Foto: Victoria Grann Hammarström.

Jag började simma, lugnt, andas, navigera, simma, andas etc. Armtag för armtag, boj för boj. Bara mala på.Helt plötsligt var jag vid vändpunkten och vägen tillbaka gick hur bra som helst. Kändes så bra! Andning och simtag fungerade super. Såg slutet och fokuserade på att håla lugnet. Några meter innan rampen drog jag ner kragen och släppte in vatten i dräkten så det skulle gå enklare att ta av den.

När jag klev upp på rampen snurrade det och jag hade svårt att hålla balansen. Inte lika illa som på Stockholm Swim Run, men det var jobbigt. Hörde Victoria heja på mig men jag var tvungen att ta tag i räcket fram till växelzonen där jag tog mig ur våtdräkten. ”Måste ha öronproppar i Kalmar”, tänkte jag.

T1 – Första växlingen!
Jag hade inte koll på min balans, höll mig i räcket när jag tog av badmössa, goggles och våtdräkten. Sen så det var bara att sätta mig ner på backen, torka fötterna med handduken och ta på strumpor, skor och handskar sittandes. Jag tänkte och hoppades att det skulle gå över fort så jag kunde börja cykla. Cykeltröja på med vindväst och lösa ärmar i ryggfickorna. Men! Jag hade klarat simningen – YES!

T1 – Efter simningen snurrade det rejält. Foto: Victoria Grann Hammarström.

Ställde mig upp och kände att det hade slutat snurra. På med nummerlappen, solglasögon och hjälm. Sen tog jag tag i cykeln och rörde mig ut ur växelzonen. Bra känsla i kroppen och i sinnet.

Cykling
Nästa gren, 86km cykel fördelat på fyra varv med 250 höjdmeter och en vätskekontroll per varv.Det här kommer bli en utmaning! Bara att sätta igång och trampa. Banan var verkligen kuperad och gick igenom Jönköping, villaområden och upp ut runt vid Axamo och sen ner igen.

Cykel nära vändpunkten. Foto: Victoria Grann Hammarström.

Vätskekontrollen funkade super! En flaska gick åt varje varv och jag var så nöjd att det var min favorit, Mighty Sport som stod för sportdrycken. Malin från Mallis stod där och ropade glatt när jag kom förbi, fick inte bara sportdryck, gels och bars utan extra energikickar av hennes positiva tillrop.

Så många härliga som hejde på mig längs hela banan gav massa energi. Så tacksam! Önskar jag kunde stannat och kramat alla. Ni anar inte hur mycket det betyder för oss som tävlar. Christian ropade glatt efter mig när jag drog ut på varv två och Alex stod i villaområdet och hejade på mig mig, ”Kör på Hjorten!”, varenda gång jag passerade. Victoria dök upp på olika ställen vid varje varv och peppade när jag svepte förbi.

Cykling – Mycket uppför! Foto: Victoria Grann Hammarström.

Efter två varv började regnet. Först försiktigt och sen tydligt. Jag stannade innan varv tre och satte på västen och ärmarna. Regn och vind var inget nytt för mig så det oroade mig inte. Men klart att det blev tyngre när regnet tilltog.

Tredje varvet gick och sen var det bara ett kvar innan det var dags att klicka ur pedalerna och bege mig in i växelzonen igen. Vilken häftig känsla att veta att nu var det bara löpningen kvar!

T2 – Andra växlingen
Regnet fortsatte och jag tog av cykelutrustningen. Hjälmen knäppte jag upp efter att jag ställt cykeln i stället så jag inte skulle få en varning. Kände att jag hade full koll på läget och såg fram emot att få springa.

T2 – Dags att springa! Foto: Victoria Grann Hammarström.

Torra strumpor från plastpåsen med löpsaker. På med skorna, keps och sen ut ur zonen mot löpningen. ”Nu kör vi!”, tänkte jag när jag sprang iväg.

Löpning – Sista momentet
21km löpning på schemat, fördelat på fyra varv med två vätskekontroller per varv. En snirklig bana genom Jönköping som var ganska kul att springa. Taktiken var enkel. Springa mellan depåerna och gå medan jag drack sportdryck och cola. Prata och heja på alla och le hela vägen. Hade med en flapjack som jag åt en av vid varje varv.

På väg ut på löpbanan. Foto: Victoria Grann Hammarström.

Kände mig oförskämt stark. Höll ett bra tempo och hejade på vännerna som hejade på mig och på alla medtävlande jag mötte. Lisa, Thomas, Krister och Erin var ett varv före mig och de såg starka ut och vi ropade glatt till varandra när vi sågs.

Kom ikapp flera som fått ont och börjat gå men kämpade på. Grymt inspirerande att se. Victoria, Jeanette och hennes man var där i publiken och dök upp överallt. Fredrik från mallis stod plötsligt i ett hörn och ropade. Kände mig pigg och glad.

Slutet av sista varvet. Foto: Victoria Grann Hammarström.

Mentalt kändes det som om det här momentet bara rusade förbi. Inte alls som att springa en normal halvmaraton. Häftigt! kilometrar vart mil, regnet tilltog, energin och glädjen var på topp!

Vi fick ett armband för varje varv så att åskådarna kunde se hur många varv vi hade kvar. Röd, gul och till sist grön! Sista varvet kändes det som om jag dansade fram. Jag skulle sätta det här och det kändes super!

Målgång – Där satt den!
Jag höjer tempot, kommer in i Rådhusparken, hör Victoria som ropar, rundar fontänen och springer i mål! En fantastisk känsla! Kommer inte ihåg allt som hände efter målgången men vet att jag fick grattiskramar, en mugg med smågodis och en filt över axlarna.

Målgång! 6:26! Foto: Victoria Grann Hammarström.

Jag stod där i målområdet bara några minuter men det kändes som jag hann prata med Christian Kirchberger om allt kring loppet, Kalmar, tiden, hur det gått, hur det kommer gå. Så glad! Victoria kom med en kaffe och hjälpte mig ta med utrustningen och cykeln från växelzonen.

Foto: Victoria Grann Hammarström

En glad och nöjd Fredrik med Christian. Foto Victoria Grann Hammarström.

Lustiga är att jag redan då och även nu längtar till Kalmar. Målet på under 14 timmar känns klart rimligt och efter genrepet i Jönköping så känner jag mig trygg i förberedelser och genomförande. Nervös givetvis, men mest av allt glad och taggad.

Lite saker ska jag fixa med, men förvånad och glad över hur bra allt fungerade. Förberedelserna och planeringen hade gjort sitt.

Att ha någon med på plats som supportar är en viktig framgångsfaktor till ett bra lopp. Victoria hade koll på oss, Lisa, Thomas och mig. Sen efter loppet hade hon fixat en härlig middag hemma hos henne där vi åt, skrattade och delade med oss av vår dag. Hela loppet och inramningen var super!

Deltagare 254 Tackar för ett bra ordnat, utmanande och tufft lopp! tack alla som hejade fram mig under dagen, ni var fantastiska! Ser fram emot att ses snart igen!

Foto: Fredrik HJorth

Vätter Challenge – Check!

Kommentar? Feed-back? Dela med dig!